Biogrāfija
Mūsdienu vizuālā kino brīnumbērns, kurš bieži vien sastopams ar tumšām saulesbrillēm - Wong Kar Wai ir dzimis 1958. gada 17. jūlijā Šanhajā, Ķīnā.
Kad Wong bija tikai pieci gadi, viņa ģimene pārvācās uz dzīvi Honkongā.
Viņa tēvs strādāja dažādos virzienos – sākot ar jūrnieku un beidzot ar nakts kluba menedžeri. Wong bija pieradis sarunāties Šanhajiešu dialektā, tāpēc viņam bija dažādas grūtības pieņemt un dzīvot Kantoniešu dialektā runājošajā Honkongā.
Kā režisors pats atceras, tad pēc pārvākšanās, viņš lielu daļu sava laika pavadīja kinoteātrī kopā ar savu māti, jo viņam bija maz draugu un paziņu.
Absolvējis Honkongas politehnikumu specializējoties grafikā un dizainā, Wong uzsāk darbu TVB televīzijas kanālā, kļūstot par producentu asistentu dažādiem TV seriāliem.
1982. gadā Wong veica pirmo soli pretī kino industrijai. Viņš sāka darbu komerciālajā kompānijā Cinema City, kurā priekšnieki komandēja režisorus pēc savas patikas. Wong darbojās scenāriju autoru brigādē, bet pati kompānija bija slavena ar savām jancīgajām komēdijām.
Jaunais Wong nejutās ērti šajā darbā un vesela gada laikā viņš nebija radījis nevienu sakarīgu materiālu.
Wong nolēma nodoties neatkarīgajai karjerai, rakstot scenārijus un ģenerējot jaunas idejas. Diemžēl tolaik neatkarīgie kino censoņi skaitījās kā zudušās dvēseles, kuras lielās kompānijas neuztvēra nopietni.
Wong atceras, ka tajos laikos vairākiem aktieriem un kino uzņemšanas grupas darbiniekiem nācās meklēt papildus darbus, jo atalgojumi bijuši krietni par zemu, lai izdzīvotu.
Tomēr pēc kāda laika, Wong scenārijus sāka ievērot, galvenokārt tāpēc, ka viņa draugu lokā bija pāris režisori.
1987. gadā viņš sarakstīja scenāriju filmai "Final Victory", kuru režisēja Patric Tam.
Tā kā scenārijs bija pietiekami interesants, tad Wong tika dota iespēja stāties režisora amatā un viņš, kopā ar draugu William Chang, uzņēma savu pirmo darbu "As Tears Go By" (1988) - drāmu par nežēlīgu ielu dzīvi un vairāku cilvēku likteņiem.
Filma ieguva pozitīvas atsauksmes gan kritiķu, gan pārējo skatītāju aprindās, tāpēc režisors varēja ķerties pie sava nākamā darba "Days Of Being Wild" uzņemšanas. Pēc filmas iznākšanas 1991. gadā, režisors jau bija ieguvis reputāciju, kā cilvēks, kura rada kino specifiskai auditorijai.
Guvis pilnu kritiķu atbalstu, Wong beidzot sajuta kino brīvību, kura iepriekšējos gados viņam tika liegta. Viņš ātri vien izveidoja savu producentu kompāniju Jet Tone Studios.
Vēlāk Wong ķērās pie jauna projekta. Vēlēdamies izveidot modernu wu xia klasiku, tiek radīta filma "Ashes Of Time" (1994), tomēr tā diezgan daudz pārtērēja savu budžetu, tāpēc uz brīdi darbs tika nopauzēts, bet Wong nodevās citam projektam – "Chungking Express" (1994).
"Chungking Express" režisora vārdu iznesa internacionālajā apritē, jo tā tika izrādīta vairākos pasaules kino festivālos.
Pēc gada Wong pabeidz darbu pie nākamā projekta "Fallen Angels" (1995), kurā kārtējo reizi piesaista vairāku kritiķu uzmanību un izcīna to atzinību.
1996. gadā režisors uzņem īsfilmu ar nosaukumu "wkw/tk/1996@7′55″hk.net", kas veltīta japāņu dizainerim Takeo Kikuchi. Filmā galvenās lomas atveido Tadanobu Asano un Karen Mok.
Gadā, kad Honkonga tika apvienota ar Ķīnu, Wong otrā pasaules malā (Argentīnā) uzņēma filmu "Happy Together" (1997), kura Ķīnā izpelnījās diezgan lielu cenzūru un tiek ievietota trešās kategorijas filmu sarakstos (Cat III). Bet šī filma ar saviem politiskajiem zemtekstiem fascinēja vairākus kritiķus un internacionālajā kino vidē ieguva milzīgu atzinību. (Pat iegūstot balvu Kannu filmu festivālā).
Pēc kāda laika sākās Āzijas Finansiālā krīze, kura ietekmēja arī Jet Tone darbību. Wong vēlējās radīt darbu "Summer In Beijing", diemžēl Ķīnas valdība nedeva atļauju režisoram filmēt Tiananman laukumā, tāpat tika kritizētas arī citas filmas nianses.
Galu galā režisoram nācās pamest ieceri un uzsākt darbu pie kāda stāsta, kas vēlāk pārvērtās par Wong zīmola darbu "In The Mood For Love" (2000).
No sākuma "In The Mood For Love" bija plānota, kā neliela filma, tomēr tā sacēla tik lielu ažiotāžu un ieguva milzīgu skatītāju uzmanību, ka režisora sasaite ar šo darbu lika viņam 2004. gadā radīt darbu "2046", kas pēc savas būtības ir kā turpinājums "In The Mood For Love".
Laikā starp šiem abiem darbiem, režisors ir uzņēmis nelielu video klipu "Six Days" mūziķim DJ Shadow, kā arī vairākas reklāmas, kas palīdzēja Jet Tones noturēt finansiāli virs ūdens. "Six Days" klips izceļas ar skaistu kinematogrāfiju un krāsu pārbagātību, kā arī ar vairākiem eksperimentāliem kino elementiem.
2004. gadā Wong uzņem īsfilmu "The Hand", kura iekļauta triju režisoru darbu kopojumā "Eros".
Wong ir precējies un viņa sieva Esther un dēls Cheng, kuram uz doto brīdi ir 11 gadiņi, lielāko daļu sava laika pavada Ņujorkā pie sievas radiem.
2006. gada janvārī Wong tika uzaicināts kļūt par 2006. gada Kannu filmu festivāla žūrijas locekli, ko viņš ar pagodinājumu pieņēma.
Wong darbs ar aktieriem ne vienmēr norit labā noskaņā, jo bieži vien aktieri iesaistoties projektā nezina scenārija detaļas. Jāmin, ka režisors savām filmām neraksta izsmeļošus scenārijus, tie ir tikai aptuveni un intuitīvi.
Ja neskatās uz Wong režisora karjeru, tad viņš ir sarakstījis desmitiem scenārijus vairākām zināmām un mazāk zināmām filmām. Pie tam vairākās filmās viņa vārds nemaz nav minēts oficiālajos titros.
Pašlaik režisors strādā pie diviem darbiem, viens ir darbs "My Blueberry Nights", kurā galveno lomu atveidos džeza zvaigzne Norah Jones un otrs ir "The Lady From Shanghai", kurā paredzams, ka vienu no galvenajām lomām atveidos austrāliešu izcelsmes Holivudas zvaigzne Nicole Kidman.
Rediģēta: 08.08.2006
Režisors
2. |
2046 (2004)
...aka "2046" | Scenārija Autors
2. |
2046 (2004)
...aka "2046" |
|